Game review: Just Cause 2

Just_Cause_2Deze review is gepubliceerd op het niet langer bestaande http://www.xboxnieuws.nl, november 2010.

Een schappelijke theorie over geweld en games is dat er nou eenmaal geweld in de mens zit. Niet te ontkennen, want wanneer het zich niet in vandalisme uit (zoals in kerkelijke gemeenschappen), gebeuren er wel andere onwenselijkheden. Games als Just Cause en zijn onlangs uitgekomen opvolger bieden een uitstekend platform om die agressie om te zetten in een flinke dosis adrenaline. Dat is namelijk het woord dat deze game het beste beschrijft.

Waar in Just Cause veel objecten massief als beton waren, gaat er in deel twee een wereld aan sloopbaar materiaal open: natuurlijk alle beschikbare wagens, tanks, boten en vliegtuigen, bomen maar ook wachttorens, zendmasten, gebouwen, silo’s, generators en zelfs tempels. Niet alles op het Aziatische eiland kan kapot, maar de voldoening die het geeft om een gekaapte Boeing neer te doen slaan op een militaire basis of boorplatform maakt veel goed. Het mooiste is dan misschien wel om rustig neerdalend met je parachute alle ontploffingen en ontstane chaos te aanschouwen. Aan explosies kom je in ieder geval niet tekort in Just Cause 2. Bovendien kent de game zeer mooie graphics en belichting. Niet alleen dingen opblazen, maar ook rondvliegen in de avondzon is een lust voor het oog.

2516095-just+cause+2

Te voet gaan is overigens niet aan te raden in deze game. De wereld is groot tegen het absurde aan, en met een voetreis van de ene naar de andere kant ben je naar schatting toch wel één á twee uur bezig, als het niet meer is. Bovendien hou je het met je ‘huis, tuin en keuken-wapens’ niet bijzonder lang uit. De ammo komt bij wijze van spreken niet uit de hemel vallen, en je levensmeter laat ook te wensen over. Bovendien heb je niet voor niets je ´grappling hook´, een gadget waarmee je in feite een kruising tussen Spider Man en Bionic Commando wordt. De leukste feature hiervan is dat je hem kunt gebruiken om objecten aan elkaar te binden. Zo kun je (in een achtervolging bijvoorbeeld) een vijand, brandend olievat of zelfs een voertuig vastmaken aan een helikopter, maar ook een vijand achter je eigen wagen binden en vervolgens wegrijden is mogelijk. Ook standbeelden, torens en zendmasten zijn niet veilig voor deze handige functie.

Waar je het echter hoofdzakelijk voor zult gebruiken is voor je eigen vervoer. Ben je het lopen zat en zit de legertak achter je aan, zit je binnen no-time in de helikopter die net nog raketten op je afvuurde, op een nabijgelegen wolkenkrabber, of je smeert hem gewoon in een van de jeeps die bijna voor je klaargezet lijken te zijn. One-liners als “Ah, looks like my ride has arrived” zijn wat dat betreft erg toepasselijk. De stunts zijn werkelijk over-the-top, en overal blijkt dat deze game met een knipoog gemaakt is. Helemaal niet erg, want alleen het feit dat je met het grootste gemak tussen rijdende auto’s en brommers op en neer kunt springen is al vermakelijk.

just-cause-2-05-700x393

Er gaat echter niets boven het luchtruim. De game pronkt niet voor niets met dat er geen verticale limiet in zit: met een gevechtshelikopter ben je de man. Wil je een basis met de grond gelijk maken gaan granaten en zelfs een rocket launcher je niet redden, daar is grover geschut voor nodig. Een militaire basis neerhalen is zodra je hoog en droog zit geen enkel probleem. Wat dat betreft hadden ze beter kunnen focussen op variatie in luchtvoertuigen, terwijl die focus nu op landvoertuigen ligt. Het merendeel van het fraaie aantal van 104 voertuigen rijdt over de weg. Daarbij komt dat veel van deze auto’s, brommers en trucks niet bijzonder lekker besturen. Vooral racemissies zijn soms oneindig frustrerend doordat fatsoenlijk bochten maken tot een ware uitdaging verheven is. Bovendien knallen vijanden snel je banden kapot, wat sturen nog eens dubbel zo moeilijk maakt. Zelf heb je voor het lek schieten van banden meestal de tijd niet omdat sturen op zich al een dagtaak is.

Nieuw is de ‘Black Market Dealer’. Waar je in deel één vier verschillende voertuigen gratis kon laten droppen door je opdrachtgever, moet je het nu doen met de zwarte markt. Alles wat je laat droppen kost dus geld, hoewel geld verdienen vrij makkelijk gaat. Daartegenover staat wel dat je een ontzettend groot scala aan wapens en voertuigen tot je beschikking hebt. Straaljagers, helikopters, hovercrafts en noem het maar op. Alles is te upgraden, en over het hele eiland zitten zogeheten ‘vehicle parts’ verstopt. Genoeg te doen dus.

Just_Cause_2_Screen_02-noscale

Qua moraal is er niet bijzonder veel te beleven, maar er zit zeker een vermakelijk verhaal in de game. Uiteindelijk komt dit er op een mooi verhulde manier op neer dat het toch maar het beste is om gewoon alles op te blazen en overal chaos te veroorzaken. Je karakter, Rico Rodriguez, is een stuk minder droog dan in deel één, en dan is op zich best jammer. Hij verbeeldt zich in deze opvolger een beetje dat hij een soort Tony Montana-status heeft en gooit er om de haverklap een stomme one-liner uit. De voice-acting is in de hele game een enigszins storend element. De politiemededelingen die je te horen krijgt, klinken alsof ze van een Iers accent zijn voorzien, en de gemaakte accenten in cutscenes zijn net zo tergend.

Gelukkig is dat ongeveer het enige minpunt, de absurde afstanden die je moet overbruggen daargelaten. Verder is Just Cause namelijk een walhalla voor de sandbox-sloopfreak. Je bent zo vrij als een vogel op een levensgroot eiland, en het afvuren van kogels heeft regelmatig Hollywood-achtige explosies tot gevolg. Een game met tonnen vol adrenaline dus, en ondanks wat kleine minpuntjes een waardig vervolg.