Game review: Splinter Cell Blacklist

Tom_Clancy's_Splinter_Cell_Blacklist_box_artDe laatste tijd ligt Blacklist, het jongste deel uit de Splinter Cell-serie regelmatig in de (digitale) uitverkoopbak. Ik speelde het spel onlangs uit, en schijn wat licht over de vraag of het je vijf/tien/vijftien euro waard is.

Tom Clancy’s Splinter Cell: Blacklist, Ubisoft: 2013 (PC, Playstation 3, Xbox 360, Nintendo Wii U). Gespeeld op: PC.

Ergernis
Ik zal maar direct met een waarschuwing beginnen: koop je het spel voor de PC, dan moet je alle patches apart downloaden en installeren, waarmee je zeker driekwartier zoet zult zijn. Bovendien voelen de toetsenbord-muis-controls onlogisch aan ten opzichte van andere vergelijkbare games. Speel je Blacklist dus op de pc, wees voorbereid op een hoop gedoe voor je kunt spelen, en sluit een Xbox 360- of andere controller aan op de pc om verdere ergernissen te voorkomen.

Gameplay
Dan over het spel. Qua gameplay is er goed voortgebouwd op voorganger Conviction. In een grote variatie aan omgevingen ben je afwisselend aan het rennen, sluipen en klimmen, en met regelmaat heb je ook allerlei hi-tech wapentuig om mee los te gaan. Er is een behoorlijk cinematische ervaring van de singleplayer gemaakt, maar desalniettemin heb je tijdens de missies veel vrijheid, en kun je geheel naar eigen inzicht je loadouts samenstellen in de Paladin, het vliegtuig-HQ waarin je tussen de missies rond kan lopen. Het doorhebben van het maken van loadouts en het onder de knie krijgen van de controls kan even wennen zijn, maar als je eenmaal gewend bent speelt Blacklist erg lekker. In het begin is het behoorlijk moeilijk door een gebrek aan gadgets en wapens (later te unlocken), later kun je losgaan met een fijn arsenaal aan hi-tech wapentuig.

SCB1

Speelstijlen
Hiernaast zijn er drie speelstijlen om het spel mee te doorlopen, die van de panter, geest en aanvallend. Speel een missie in één speelstijl en je krijgt extra geld/punten om nieuwe spullen mee te unlocken. Met deze stijlen wordt het iets makkelijker gemaakt om missies te voltooien zonder enige vorm van sluipen, wat de game in principe voor een iets breder publiek geschikt maakt. Dit neemt niet weg dat de game je over het algemeen licht blijft pushen om de panter- en geeststijlen te benutten, en voor de echte Splinter Cell-ervaring is dit eigenlijk ook wel nodig.
Tijdens je eerste playthrough zul je waarschijnlijk nog niet al te veel op de speelstijlen letten. De meeste missies vragen wel om een bepaalde aanpak, zo ben je de ene keer aan het rennen en schieten, en moet je de andere keer langs je vijanden heen glippen. Ze zijn echter zeker leuk voor een tweede playthrough, en bieden ook de offline-speler veel replaywaarde. Ook extra uitdagingen bieden wat leuke extra content.

Verhaal
Qua verhaal is Blacklist een hele degelijke Splinter Cell. Het bevat iets minder wendingen en diepgang dan Conviction en Double Agent, maar als je terugkijkt op delen 1, 2 en 3 moet je toch zeggen dat de kwaliteit van verhaallijnen behoorlijk constant is. Ook Blacklist haalt de trukendoos van CIA, NSA, het Amerikaanse leger, privé-beveiligers, wapendealers, terroristen en dergelijke open, en je wordt getrakteerd op een hele zooi interessante (overigens mooi weergegeven) locaties. De conversaties die je tussen missies door met je team kunt houden zijn een leuke bonus. De “bad guys” zijn leuk gevonden, maar worden niet tot hun volle potentie uitgewerkt. Zeker het einde zal je met een wat onbevredigd gevoel achterlaten.

SCB2

Sam Fisher
Dit is allemaal leuk en aardig, maar Splinter Cell is uiteindelijk toch grotendeels Sam Fisher, en het was voorafgaand aan de release vooral de vraag of er met de komst van een nieuwe stemacteur afbreuk zou worden gedaan aan de franchise. Het is inderdaad een flinke verandering, en aanvankelijk was ik zelf niet onder de indruk. Los van de stemacteur hebben de makers Fisher qua teksten, maar ook qua uitstraling een wat arrogantere houding gegeven. Hij weet het allemaal al (niet eens zo gek trouwens, gezien wat hij heeft meegemaakt in de voorgaande vijf delen) en speelt graag de baas, een flinke breuk met de humoristische, relativerende Fisher uit de eerdere Splinter Cells. Gelukkig komt hier naarmate de verhaallijn vordert wel wat verandering in, maar er blijft toch wat steken. De humor, een belangrijk element in vooral de eerste drie Splinter Cells, is te spaarzaam aanwezig en Sam is soms iets te zeker van zichzelf. Ik ben zelf eigenlijk best tevreden over de stemacteur, maar minder over hoe Fisher voor de rest is neergezet. Toch denk ik dat een meerderheid van de liefhebbers van de serie zal beamen dat het beter is dat Splinter Cell op deze nieuwe weg in leven wordt gehouden, dan dat het geheel zou zijn stopgezet omdat het oude pad doodliep.

SCB3Multiplayer
Vervolgens zou je bijna vergeten dat Blacklist ook nog een prima multiplayer kent. Hierin wordt voortgebouwd op vorige delen, en speel je de helft van de tijd als huurling om spionnen neer te schieten, en de andere helft als spion om de huurlingen te slim of te snel af te zijn. Deze heb ik niet uitgebreid getest, maar zag er goed uitgewerkt uit. Hiernaast zijn er ook nog missies waar je een tweede speler voor nodig hebt. Hier is wel teamwork bij nodig, dus als je online op zoek gaat naar een partner zul je een hoop over je koptelefoon aan het praten zijn.

Al met al
Ben je fan van de serie en heb je Blacklist nog niet gespeeld, dan zou ik snel beginnen. Maar ook als je minder bekend bent met Splinter Cell is dit (naast Conviction) een dikke aanrader. De drempel ligt relatief laag, maar er is heel veel te doen, ook voor de gevorderde speler. Tik hem vooral op de kop als je hem ergens voor een zacht prijsje ziet liggen.

Trailer

Multiplayer match